Mäkitalon sinisen jälkeen

Brändiuudistus on kuin suunnistus. Mielessä tulee olla kompassista katsottu oikea suunta ja kädessä kartta, joka kiertää rämeiköt. Nopeat jalatkaan eivät haittaa, kun päämäärä on tiedossa. Me Mäkitalolla olimme jo hetken pohtineet, mitä mahtaa olla Mäkitalon sinisen jälkeen. Alkuvuodesta 2021 päätimme ottaa asiasta selvää ja lähdimme toteuttamaan brändiuudistusprojektiamme.

Projektin tavoite oli raikastaa Mäkitalon visuaalista ilmettä ja viestintää selkeämmäksi kokonaisuudeksi, tuoda esiin vahvuutemme fokus- ja palvelualueillamme ja esitellä asiantuntijamme ytimekkäästi. Tarvitsimme projektiimme kumppanin, joka kysyisi meiltä vaikeat kysymykset ja haastaisi meitä oikealla tavalla muotoilemaan Mäkitalon näköistä visuaalista ilmettä. Design Studio Kallan & Co valikoitui yhteistyökumppaniksemme ja aloitimme projektimme odottavin mielin.

Miltä Mäkitalon tulisi näyttää? Pääsimme kuulemaan asiakkaidemme näkemyksiä ja esittelemään projektin ensimmäisiä koevedoksia pienelle joukolle meitä tuntevia sidosryhmien edustajia. Arvokkaiden sidosryhmähaastatteluiden ohella työskentelimme sisäisesti selvittääksemme, mille arvoperustalle Mäkitalo on jo 80-luvulla rakennettu, ja miltä tuntuu olla osana Mäkitaloa tänään. Minkälaisia asioita pidämme työtapojamme ja ilmapiiriämme leimaavina ja minkälainen näköala avautuu, kun katsomme tulevaisuuteen. Palapeli ratkaistiin asteittain, ja aloimme saada esiin uutta, raikasta 2020-luvun Mäkitaloa.

Emme eksyneet matkallamme, kiitos hyvän yhteistyökumppanimme ja projektiryhmämme. Tehtävä ei kuitenkaan ollut helppo. Projektin aikana tehtiin satoja valintoja – pieniä ja suuria, jotka kaikki veivät meitä lopulta kohti kartallamme näkyvää maalia.

Nyt tiedämme, Mäkitalon sinisen jälkeen on vihreää.

Lisätietoa antaa